Wydarzenia

Świeca zapłonowa a wypadanie zapłonu

Zgodnie z wynikami testów NEDC (New European Driving Cycle), przeciętny samochód osobowy przez 22,6%¹ czasu użytkowania pracuje na biegu jałowym.


Będąc na biegu jałowym, pojazd wciąż spala paliwo, mimo że silnik nie musi dostarczać mocy do kół. Dlatego, aby ograniczyć straty do minimum, prędkość obrotowa biegu jałowego jest ustawiona na niskie obroty, co minimalizuje ilość paliwa, która jest potrzebna do pracy silnika.


Warunki panujące w silniku, który musi dostarczać moc na tak niskich obrotach, są obciążające zwłaszcza dla świec zapłonowych. Z powodu małej mocy, do silnika dostarczane są tylko minimalne ilości powietrza i paliwa, co oczywiście przekłada się na niewielką ilości mieszanki paliwowo-powietrznej wokół świecy zapłonowej. Prędkość przepływu gazu wewnątrz komory spalania również jest bardzo niska, co utrudnia zapłon i zwiększa zapotrzebowanie na wysokowydajne świece zapłonowe.


Test świec zapłonowych


Instytut Motoryzacyjny Uniwersytetu HAN w Arnhem (Holandia), zbadał to zjawisko. W badaniu z 2016 r. naukowcy przetestowali i porównali świece zapłonowe DENSO z konkurencyjnymi świecami zapłonowymi, używając stanowiska testowego z silnikiem Opla 1.4 i zliczając średnią liczbę przerw w zapłonie silnika podczas pracy na biegu jałowym.

Wyniki badań pokazały, że niklowe świece zapłonowe konkurencyjnych producentów charakteryzowały się wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 17,7%, podczas gdy ich odpowiednik, świeca zapłonowa DENSO KJ20PR-L11, osiągnęła znacznie lepszy wynik, z wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 12,5%.


Wspomniane rezultaty dramatycznie zmieniły się po zastosowaniu ulepszonych świec zapłonowych DENSO. Niklowa świeca zapłonowa DENSO TT K20TT charakteryzowała się średnią częstotliwością wypadania zapłonu na poziomie 0,5%, z kolei podczas testów świecy zapłonowej DENSO Iridium Power IK20L, jak i DENSO Iridium TT IK20TT, nie odnotowano żadnych przerw w zapłonie².

 

Liczba przerw w zapłonie – co to oznacza dla pojazdu?


Niska liczba przerw w zapłonie zapewnia płynną i stabilną pracę silnika na biegu jałowym. Silnik łatwiej się uruchamia, co jest szczególnie ważne w przypadku pojazdów wyposażonych w układ start-stop. Dodatkowo, przekłada się również na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy poziom emisji spalin.


„Większość współczesnych sterowników ECU silnika wykrywa wypadanie zapłonu i rekompensuje je nieznacznie zwiększoną prędkością obrotową na biegu jałowym", powiedział Gilbert Couvert, Product Manager odpowiedzialny za świece zapłonowe w DENSO Europe Aftermarket.

„Jeśli jednak pojazd korzysta z ulepszonych świec zapłonowych TT, takich jak np. niklowe świece zapłonowe DENSO K20TT lub irydowe świece zapłonowe IK20TT, prędkość obrotowa na biegu jałowym może być obniżona, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin”.


W silnikach z turbodoładowaniem oraz w silnikach z mniejszą ilością cylindrów, takich jak motocykle i nowe modele samochodów z silnikami małolitrażowymi, osiągnięcie płynnej pracy na biegu jałowym jest jeszcze trudniejsze, co sprawia, że wysokowydajne świece zapłonowe stają się jeszcze bardziej potrzebne.


¹ https://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php
² Warunki testu:
Silnik: Opel Z12XEP, BY 2009
Bieg jałowy ustawiony na 850 obr./min.
Wypadnięcie zapłonu przy szczytowym ciśnieniu < 8bar
Liczono 3 x 164 cykle
Odstęp między elektrodami świec 1.1 mm
 

Copyright © 2017 ELIT Polska
All rights reserved

CMS Edito Powered by: Ideo Realizacja:
Elit Polska Sp. z o.o. | 31-752 Kraków, ul. Makuszyńskiego 24 | tel. 12 683 88 00, fax 12 643 78 82
e-mail: kontakt@elitpolska.pl | NIP 872-207-62-58 | BDO 000028931
KRS 000034198 | XI Wydział Gospodarczy KRS Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia | Kapitał zakładowy: 14 580 500 zł
informacja o cookies